Výroba motocyklů do roku 1918

Firmy, které svou výrobu zaměřily na motocykly, se na území monarchie začaly objevovat již roku 1902. Převážně se jednalo o výrobce jízdních kol.

Do konce roku 1915 se na území Rakouska-Uherska objevilo na tři desítky značek motocyklů. Objevily se také motocykly, které sloužily pouze svým výrobcům a existovaly tak v jediném exempláři.

Vedoucí pozici v celkové produkci, množství technických novinek a sportovními úspěchy zaujímala firma Laurin & Klement. Velkým konkurentem mladoboleslavských strojů byl rakouský Puch, sídlící ve Štýrském Hradci. Ten zaujal vedoucí postavení po roce 1906, kdy se Laurin s Klementem rozhodli věnovat především výrobě automobilů. V celé monarchii zavedly velkovýrobu motocyklů pouze tyto dvě firmy. K dalším významnějším výrobcům, kteří sestavili více než tři sta strojů, patřily výhradně české firmy – Orion (Slaný) a Walter (Praha).

Orion

Firma Orion, kterou roku 1894 založil Vilém Michl, se původně zabývala výrobou jízdních kol s názvem Admirable (obdivuhodný). Roku 1902 Michl navrhl a zkonstruoval svůj první motocykl Orion 2HP. Jednalo se o jednoválcový čtyřtaktní motor s objemem 265 cm3 a výkonem 2k. Váha stroje činila 50 kg, čímž dosahovala rychlosti až 50 km/h. Zadní kolo bylo poháněno přímo od kliky pomocí plochého řemene. O rok později bylo zákazníkům nabízeno několik modelů s motory o výkonu od 2 do 5 k, a to 2 HP, 2 ½ HP, 3 HP. Firma vyráběla také dámský motocykl, na kterém se roku 1904 paní Michlová stala první motocyklistkou v Rakousko-Uhersku.

Mimo dopravní prostředky rozšířil Vilém Michl svůj závod o výrobu stabilních motorů, motorových pluhů, šicích strojů, žehliček, pánví a litinových hrnců. S příchodem první světové války se výroba přeorientovává na zbrojařskou. K obnově produkce motocyklů došlo roku 1922. Firma Orion se nadále věnovala jednoválcům s rozvodem SV a OHV. Nejvíce se vyráběly motocykly s motory 500 a 600 cm3, ale také první poválečný stroj s dvoudobým jednoválcem o objemu 350 cm3.

V době, kdy se na trhu objevila konkurenční Jawa, začal Michl vyrábět letecké motory vlastní konstrukce, jejichž odbyt nebyl tak vysoký, jak původně předpokládal. Jeho motocykly se vyznačovaly velkou kvalitou materiálu i opracováním, čímž byla výsledná cena až o třetinu vyšší než u Jawy. Roku 1932 byla situace tak neudržitelná, že Vilém Michl vyhlásil bankrot. Svým zaměstnancům však nezůstal poctivý slánský továrník dlužen ani desetník.

Walter

V roce 1898 založil v Praze na Smíchově firmu Josef Walter. Ve své dílně opravoval váhy a jízdní kola, která následně montoval z dovezených součástí BSA. První motocykl s čtyřtaktním jednoválcem a rozvodem IOE (samočinný sací ventil) sestrojil roku 1902. Motor se zapalováním magnetkou byl zabudován v jízdním kole s pevnějším rámem a startoval se rozšlapáním. Náhon zadního kola byl řemenem. Motor měl výkon 1,2 k. V průběhu tří let rozšířila firma nabídku o několik typů – 1 ¼ HP, 3 ½ HP, 1 ½ HP, 3HP, 4 HP, 4,5HP, nabízené sloganem „Nejlepší z dobrého“.

Roku 1910 se Josef Walter zaměřil na výrobu tříkolek. Velký zájem o tříkolky rodinného i dodávkového provedení postupně vytlačil motocykly. Tříkolky byly vybaveny vidlicovým dvouválcem s objemem 1200, později 1250 cm3. Do první světové války jich bylo vyrobeno 200. Od roku 1913 pak začal Walter v Jinonicích s výrobou automobilů. Po vypuknutí války se firma přeorientovala na výrobu granátů a motorů polních elektrocentrál podle systému Douglas. Po válce byla výroba motocyklů prodána Radlické firmě Automontagne, která je vyráběla pod značkou Itar.

Fotografie: VESELÝ, Milan. Náš motocyklový trh: prvních 120 let : 1895-2014. V2 hokej, 2020. ISBN 978-80-270-5242-4.

  • Výroba motocyklů do roku 1918
  • Výroba motocyklů do roku 1918
  • Výroba motocyklů do roku 1918
  • Výroba motocyklů do roku 1918